نوشته شده توسط : رنجبر

کامپيوترها مي‌توانند به جاي يک CPU چندين CPU داشته باشند که در اينصورت به آنها سيستم multiprocessing ميگويند. جهت استفاده از اين سيستمها نياز به يک سيستم عامل خاص مي‌باشد که بتواند چندين برنامه يا نخهاي (thread) يک فرايند را به صورت موازي واقعي روي آنها اجراء کند. سيستم عامل multi tasking براي اجراء چند نخ بر روي يک CPU و سيستم عامل multi processing براي اجراي چند نخ بر روي چند CPU به کار مي‌روند.

مزاياي اين سيستمهاي عبارتند از :

زياد شدن توان عملياتي (throughput).

منظور از throughput تعداد کارهايي است که در يک واحد زماني تمام مي‌شوند. بديهي است هر چقدر تعداد پردازنده‌ها بيشتر باشد تعداد کارهاي تمام شده در يک پريود زماني نيز بيشتر خواهد بود. البته اين نسبت خطي نيست , مثلا اگر تعداد پردازنده‌ها n باشد سرعت اجراء برنامه‌ها n برابر نمي‌شود چرا که بخشي از وقت پردازنده‌ها جهت مسائل کنترلي و امنيتي وسوئيچ کردن ها به هدر مي‌رود.

صرفه جويي در هزينه‌ها , از آنجا که پردازنده‌ها منابع تغذيه , ديسکها , حافظه‌ها و ادوات جانبي را به صورت مشترک استفاده مي‌کنند در هزينه‌هاي سخت افزاري صرفه‌جويي مي‌شود.

تحمل پذيري در برابر خطا ( fault-tolerant) سيستم هاي مالتي پروسسور قابليت اعتماد را افزايش مي‌دهند چرا که خرابي يک CPU سبب توقف سيستم نمي‌شود بلکه تنها سبب کند شدن آن خواهدشد. استمرار عمل با وجود خرابي نيازمند مکانيزمي است که اجازه دهد خرابي جستجو شده , تشخيص داده شده و در صورت امکان اصلاح شود (يا کنار گذاشته شود). اين توانايي به ادامه سرويس , متناسب با سطح بقاي سخت افزار ,تنزل مطبوع يا graceful degradation ناميده مي‌شود.


سيستمهاي عاملهاي چند پردازنده‌اي به دو دسته کلي متقارن و نامتقارن تقسيم مي‌شوند:

در سيستم چند پردازنده‌اي نامتقارن ( Asymmetric Multi Processing = ASMP ) يک پردازنده جهت اجراء سيستم عامل و پردازنده‌هاي ديگر جهت اجراي برنامه‌هاي کاربران استفاده مي‌شود. از آنجا که کد سيستم عامل تنها روي يک پروسسور اجراء مي‌شود, ساخت اين نوع سيستم عامل نسبتا ساده است و از تعميم سيستم عامل تک پردازنده‌‌اي به دست مي‌آيد.

اين نوع سيستم عامل‌ها براي اجراء روي سخت افزارهاي نامتقارن مناسب هستند, مانند کمک پردازنده‌ و پردازنده‌اي که به هم متصل هستند يا دو پردازنده‌اي که از تمام حافظه‌موجود مشترکا" استفاده نمي‌کنند . يکي از معايب سيستم عامل نامتقارن غير قابل حمل بودن (non-portable) آن است . يعني براي سخت افزارهاي مختلف بايد سيستم عاملهاي مختلفي نوشته شود چرا که نامتقارني مي‌تواند حالات مختلف داشته باشد.

در سيستم چند پردازنده‌اي متقارن ( symmetric Multi Processing = ASMP ) سيستم عامل مي‌تواند روي هر يک از پروسسورهاي آزاد يا روي تمام پردازنده‌ها همزمان اجراء شود. در اين حالت حافظه بين تمام آنها مشترک مي‌باشد. تمام پردازنده‌ها اعمال يکساني را مي‌توانند انجام دهند. سيستم متقارن از چند جنبه نسبت به نوع نامتقارن برتري دارد:

از آنجا که سيستم عامل خود يک پردازش سنگين است اگر فقط روي يک CPU ها اجراء شود باعث مي‌گردد که آن پردازنده همواره بار سنگيني داشته باشد, در حاليکه احتمالاً پردازنده‌هاي ديگر بي کار هستند لذا اجراء سيستم عامل روي چند پردازنده باعث متعادل شدن ( balancing ) بار سيستم مي‌شود.

در سيستم نامتقارن اگر پردازنده اجراء کننده سيستم عامل خراب شود کل سيستم خراب مي‌شود ولي در سيستم متقارن از اين نظر امينت بيشتر است چرا که اگر يک پردازنده از کار بيفتد سيستم عامل مي‌تواند روي پردازنده‌هاي ديگر اجراء شود.

بر عکس سيستم عامل نامتقارن , سيستم عامل قابل حمل ( portable ) بر روي سيستم هاي سخت افزاري مختلف است. وجود پردازنده‌هاي متعدد از ديد کاربر مخفي است و زمانبندي نخها ( Thread ) يا فرآيندها ( process ) روي هر يک از پردازنده‌ها به عهده سيستم عامل است.

گرچه Multithriding و Multiprocessing امکانات مستقلي هستند ولي معمولاً با هم پياده سازي مي‌شوند. حتي در يک ماشين تک پردازنده‌اي , چند نخي کارايي را افزايش مي‌دهد. همچنين ماشين چند پردازنده‌اي حتي براي فرآيندهاي غير نخي هم کارآمد است.

گاهي اوقات به سيستم هاي چند پردازنده‌اي, سيستم هاي Tightly Coupled يا ارتباط محکم نيز گفته مي‌شود. چرا که پردازنده‌ها کلاک (Clock), گذرگاه و همچنين حافظه مشترکي دارند.

منبع: پورتال ایمن



:: برچسب‌ها: پروسسور، پردازنده، پردازنده چندهسته ای، ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رنجبر


اصولا وقتی به سیستم‌های خنک‌کننده‌ی مایع در لپ‌تاپ‌ها فکر می‌کنیم، قبل از هر چیز غول بزرگ ایسوس یعنی GX700 به ذهن‌مان می‌آید. با این حال، سیستم‌های خنک‌کننده‌ی مایع فقط هم به درد کامپیوترهای بازی نمی‌خورند. ایسر در جدیدترین لپ‌تاپ هیبریدی‌اش، از یک سیستم خنک‌کننده‌ی مایع استفاده کرده است تا لپ‌تاپی ساکت و باریک بسازد. (انواع لپ تاپ استوک)

لپ‌تاپ Switch Alpha 12، اولین لپ‌تاپ هیبریدی است که پردازنده‌ی نسل ششم اینتل را خودش جای داده، اما حتی یک فن هم ندارد. اگر سر و کارتان به لپ‌تاپ‌های امروزی افتاده باشد، مطمئنا از صدای بلند فن‌های‌شان شاکی هستید. با این حال، ایسر این مشکل را در Alpha 12 حل کرده است. (لپ تاپ کارکرده)
همانطور که احتمالا خودتان هم می‌توانید حدس بزنید، Switch Alpha 12 یک صفحه نمایش 12 اینچی دارد. وضوح تصویر این صفحه نمایش هم 2K است. ایسر می‌گوید که از گرمای تولیدی سیستم خنک‌کننده‌ی مایع برای در جریان نگه داشتن آن در کل دستگاه استفاده می‌کند، در نتیجه نیازی به استفاده از یک رادیاتور خارجی، مثل چیزی که GX700 ایسوس دارد، نیست.

در کنار کیبورد معمولی این لپ‌تاپ هیبریدی، ایسر هم‌چنین قرار است مدلی از کیبورد این لپ‌تاپ را عرضه کند که چراغ پس‌زمینه دارد. ایسر یک قلم هم برای این لپ‌تاپ ساخته است.
لپ‌تاپ هیبریدی Switch Alpha 12 قرار است از ماه خرداد و با قیمت پایه‌ی 600 دلار عرضه شود. (لپ تاپ کارکرده)



:: برچسب‌ها: لپ تاپ استوک , لپ تاپ , استوک , نوت بوک استوک , لپ تاپ کارکرده , ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رنجبر

کامپیوتر بدون کیس یا همان کامپیوتر All in one یک کامپیوتر حرفه ای است که قطعات داخلی کیس در یک قطعه اصلی که معمولاً پشت صفحه ال سی دی یا روی پایه، جایی که مانیتور متصل میشود ساخته شده است.


دلیل اول: احتیاجی به خرید مانیتور نیست.
یکی از دلایل مهم خرید کامپیوتر بدون کیس ال این وان این است که نیازی به خرید جداگانه صفحه نمایش (یا دیگر لوازم جانبی) نیست. این سیستم حرفه ای دارای صفحه نمایش LCD باریکتر و پیشرفته تر بوده و این امکان وجود دارد تا تمام قطعات داخلیکامپیوتر تاچ بدون کیس در داخل صفحه نمایش یکپارچه سازی شود و این باعث سهولت در جابجایی کامپیوترهای بدون کیسمی شود. این سیستم بدون نیاز به خرید قطعات اضافی کامپیوتر برای وب گردی و ایجاد سند آماده شده است. (لپ تاپ و نوت بوک استوک)

دلیل دوم: فضای کم کامپیوترهای بدون کیس
در مانیتور کامپیوترهای قدیمی از تکنولوژی اشعه قطب منفی استفاده شده بنابراین این مانیتورها بسیار حجیم بوده و اغلب نیمی از فضای روی میز را اشغال کرده و این سیستم ها دارای یک کیس بزرگ هستند که بقیه فضای باقی مانده را اشغال میکنند بنابراین از نظر فضا مشکل ایجاد میشود و افراد مجبور می شوند کیس را زیر میز گذاشته و برای روشن و خاموش کردن بر روی زانوها خم شوند اما در کامپیوتر های بدون کیس این مشکل وجود ندارد زیرا این سیستم ها فضای خیلی کمی را اشغال می کنند و درمواردی حتی این امکان وجود دارد که مانیتور به دیوار متصل شده و تمام فضای میز خالی شود.


دلیل سوم: کاهش مصرف برق و حرارت تولیدی
یکی از موارد تولید کامپیوتر All In One کم جا، استفاده از اجزاء لپ تاپ یا تکنولوژی مشابه است که به این نوع از کامپیوترهای شخصی اجازه میدهد تا از مزایای لپ تاپ بدون فداکردن قدرت یک کامپیوتر شخصی استفاده کنند. در این سیستم های حرفه ای قطعات داخلی حرارت کمتری را تولید کرده و از نظر هزینه و مصرف برق به صرفه تر بوده و کامپیوتر را خنک نگه می دارند که برای محیط زیست نیز بهتر است.


دلیل چهارم: سهولت در استفاده
وقتی از فروشگاه یک کامپیوتر می خرید ، نصب آن در خانه به عهده خودتان است. در کامپیوتر های معمولی تعداد کابلهایی که باید به قطعات مربوط به خودشان متصل شوند زیاد است و ممکن است خریدار را دچار سر در گمی کند ولی کامپیوتر و سیستم بدون کیس این گونه نیست و فقط کافیست به دیوار وصل شده و روشن شود. (لپ تاپ کاکرده)


دلیل پنجم: حذف درهم ریختگی کابلها
نصب یک کامپیوتر رومیزی در خانه یا محل کار نیازمند کابلهای زیادی است مانند کابل برق ، کابل صفحه نمایش، بلندگوها، کیبورد، موس و تمام لوازم جانبی دیگر. زمانی که این کابلها به هم ریخته شوند علاوه بر ظاهر نامناسب میتوانند خطرناک هم باشند. ممکن است شخصی در آنها گره خورده و به خود یا کامپیوتر آسیب بزند.
در سیستم حرفه ای بدون کیس ال این وان کابلهای موجود شامل کابل برق، موس و کیبورد شده که حتی می توان از موس و کیبورد بی سیم نیز استفاده کرد. (خرید لپ تاپ استوک)


دلیل ششم: جذابیت
یکی از خوش ظاهرترین کامپیوترهای رومیزی بازار امروز، کامپیوترهای بدون کیس هستند. افراد انتظار دارند در ازای پولی که خرج می کنند یک کامپیوتر خوب بگیرند که علاوه بر کارایی از نظر ظاهر هم شیک و زیبا باشد و فضای اطراف را لوکس نشان دهد . (نوت بوک استوک)


دلیل هفتم: ویژگی هایی که کامپیوترهای رومیزی فاقد آن هستند.
وقتی تولید کنندگان شروع به ساخت کامپیوتر بدون کیس کردند متوجه شدند که ویژگی هایی را می توانند به آن اضافه کنند که داشتن آنها بر روی کامپیوترهای شخصی مرسوم، سخت است. یکی از ویژگی هاصفحه نمایش و مانیتور لمسی است.
کامپیوتر بدون کیس آل این وان با صفحه لمسی به کاربران اجازه میدهد بوسیله قلم و یا انگشتانشان مستقیماً برروی صفحه نمایش کامپیوتر کار کرده و حتی بعضی از آنها ویژگی چند نقطه لمسی همزمان (Multi Touch) را دارند که به کاربران اجازه میدهد تا با دستکاری اندک صفحه نمایش، عملیات چرخاندن، بالا و پایین آوردن صفحه را انجام دهند.



:: برچسب‌ها: لپ تاپ استوک , لپ تاپ , استوک , نوت بوک استوک , لپ تاپ کارکرده , ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1396 | نظرات ()